تخصص دندانپزشکی چند سال است

تخصص دندانپزشکی چند سال است

رشته دندانپزشکی به عنوان یکی از پر درآمدترین مشاغل رشته تجربی است که جایگه اجتماعی بالایی دارد و این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده است. از این رو رقابت شدیدی بین داوطلبین برای کسب موفقیت در این رشته و دریافت تخصص در آن ایجاد شده است.

برای آنکه بتوانید در این زمینه موفق باشید صرفا داشتن علاقه مهم نیست بلکه داشتن اطلاعات کافی درباره آن از جمله اینکه دوره تخصص دندانپزشکی چند سال است و شامل چه مواردی می شود به مقدار قابل توجهی می تواند کمک کننده باشد. در این مقاله سعی شده تا اطلاعات لازم درباره انواع دوره های فوق تخصص دندانپزشکی همراه با اینکه تخصص دندانپزشکی چند سال است توضیح داده شود تا بتوانید انتخاب مناسبی برای آینده خود داشته باشید.

معرفی رشته دندانپزشکی

دندان ها به عنوان بخش مهمی از بدن شناخته می شوند که علاوه بر کمک کردن در جویدن و هضم آسان تر غذا موجب می شوند تا فرد بتواند به راحتی کلمات را تلفظ کرده و با ایجاد لبخندی زیبا، نمای کلی صورت و چهره فرد را جذاب تر کند. این رشته لاکچری با سلامت دهان و دندان ارتباط مستقیمی دارد. افراد با تحصلی در این رشته می توانند علاوه بر کسب جایگاه بالا در اجتماع به سایرین در از بین بردن بیماری های دهان و دندان از جمله ترمیم دندان های آسیب دیده کمک کنند.

رشته های فوق تخصص دندانپزشکی از تنوع گسترده ای برخوردار بوده و همین امر باعث می شود تا داوطلب با دستی باز بتواند رشته مورد علاقه خود را انتخاب کند. اما اینکه هر یک از دوره های فوق تخصص دندانپزشکی چند سال طول می کشد را می توانید در ادامه این مطلب از موسسه پیشگامان پارسه مطلع شوید.

تخصص دندانپزشکی چند سال است

تخصص دندانپزشکی چند سال است؟

یکی از موارد تاثیرگذار در تعیین اینکه فوق تخصص دندانپزشکی چند سال طول می کشد، انتخاب نوع تخصص مربوطه است. به صورت متوسط ۵ تا ۷ سال لازم است تا فرد موفق به کسب مدرک فوق تخصص دندانپزشکی شود.

در این مدت ۲ سال دروس علوم پایه شامل موارد تئوری آموزش داده می شود و پس از آن داوطلب به عنوان کارآموز وارد محیط کاری می شود. پس از گذراندن این مدت زمان، افراد طی شرکت در یک آزمون اجرایی توسط وزارت بهداشت با نام آزمون جامع علوم پایه و کسب نمره قبولی می توانند با هدف ادامه تحصیل و ارتقا مهارت های خود اقدام کنند.

این آزمون برای دو گروه نیمه تخصصی و تخصصی برگزار می شود.

برای اطلاع از جزئیات آزمون رزیدنتی دندانپزشکی کلیک کنید

معرفی رشته های فوق تخصص دندانپزشکی

فارغ التحصیلان دوره عمومی دندانپزشکی برای حضور در دوره های فوق تخصص یا رزیدنتی می توانند یکی از موارد زیر را انتخاب و ادامه تحصیل دهند:

  1. پاتالوژی فک و دهان در حیطه آسیب شناسی دهان و دندان

آسیب شناسی دهان و دندان از جمله رشته های فوق تخصصی دندانپزشکی است که با هدف ارزیابی بافت ها و نمونه هایی از قسمت فک و صورت بیمار آموزش داده می شود.

  1. اندودنتیکس در زمینه درمان ریشه دندان، اصلاح پوسیدگی و پر کردن دندان ها

یکی از معروف ترین کاربردهای درمان ریشه دندان، عصب کشی است. در واقع متخصص این رشته با ریشه دندان ها سر و کار دارد. دندان هایی که به علت پوسیدگی یا وارد شدن ضربه نیاز به درمان ریشه و ترمیم داشته باشند، لازم است توسط فوق تخصص ریشه درمان شوند.

باند به مینا و عاج

  1. پریودنتیکس در زمینه بیماری های لثه و بافت های نگه دارنده

در حالت کلی بافت ها به عنوان تکیه گاه و پایه ای برای دندان ها به حساب می آیند که به مرور زمان و افزایش سن و البته عدم رعایت بهداشت دهان و دندان موجب تحلیل و فرسایش لثه ها می شود. در نهایت استخوان های زیر دندان سست شده و باعث لق شدن آن ها می شود. متخصص لثه با انجام اقداماتی مانند جرم گیری و جراحی لثه می تواند از پیشرفت بیماری جلوگیری کند.

مطالعه صفر تا صد طراحی لبخند

  1. جراحی فک، دهان و صورت برای انجام تمامی عمل های ناحیه صورت

در واقع یکی از سخت ترین و طولانی ترین دوره های فوق تخصص دندانپزشکی، جراحی فک، دهان و صورت است. یکی از دلایل آن یادگیری طیف وسیعی از مشکلات دهان و دندان و کسب مهارت در رفع آن ها است. برخی از این مشکلات عبارتند از:

  • کشیدن و جراحی دندان نهفته
  • جراحی دندان عقل
  • انجام جراحی های فک و دهان در جهت برطرف کردن آسیب ناشی از تصادف و ضربه
  • جراحی های همراه با ارتودنسی
  • جراحی های مرتبط با تومورهای فک و دهان و برداشت انواع کیست ها
  • کاشت دندان یا ایمپلنت
  • همکاری در سایر جراحی ها مانند عمل بینی، گونه و لب

فوق تخصص دندانپزشکی چند سال طول می کشد

  1. ترمیمی و زیبایی در حوزه های درمان و زیبایی مانند انجام جراحی، ایجاد طراحی لبخند، طراحی روکش های ایمپلنت، لمنیت، کامپوزیت و سایر خدمات زیبایی و ترمیمی

متخصص ترمیمی و زیبایی کمک می کند تا فرد دندان های سفید و زیبایی داشته باشد. برخی از کاربردهای این تخصص عبارتند از:

  • اصلاح شکل نامتناسب دندان ها
  • لمینت و کامپوزیت دندان ها
  • سفید کردن دندان ها
  • بستن فضای باز بین دندان ها

تخصص ارتودنسی

  1. ارتودنتیکس یا تخصص ارتودنسی در زمینه اصلاح فرم دهان و دندان

ارتودنسی به عنوان با قدمت ترین رشته تخصصی دندانپزشکی شناخته می شود. این رشته بیشترین کاربرد را در برطرف کردن مشکلات فک مانند کوچک یا بزرگ بودن آن، اصلاح فرم نامرتب و بی نظمی دندانها و … دارد. متخصص با استفاده از ابزارهای متنوع و سپری کردن طول دوره درمان توسط بیمار کمک می کند تا فرد علاوه بر دستیابی به ظاهری زیبا بتواند سایر مشکلات از جمله کلام و جویدن غذا را برطرف کند.

  1. دندانپزشکی اطفال

شاید این سوال برای شما پیش آید که دندانپزشکی کودکان با بزرگسالان تفاوت دارد؟ بله، علت آن هم ساختار متفاوت دندان ها در کودکان و وجود دندان های شیری است که موجب می شود شیوه های درمانی متفاوتی اعمال شود.

در صورتی که دندان های شیری در دوران کودکی به خوبی مراقبت نشوند، سلامتی دندان های دائمی در طول بزرگسالی نیز با خطر مواجه خواهد شد. تخصص دندانپزشکی اطفال تمامی آموزش های لازم جهت مراقبت از دندان های شیری و تشخیص بیماری و رسیدگی به دندان ها قبل از بروز مشکل را طی این دوره یاد گرفته و با هدف بهبود سلامت دهان و دندان کودکان فعالیت می کند.

  1. رادیولوژی دهان، فک و صورت

این تخصص در زمینه تصاویر رادیوگرافی از دندان ها، فک و صورت فعالیت دارد. متخصص تحصیلکرده در این رشته با حضور در کلینیک های تخصصی رادیولوژی بر نحوه گرفتن و تفسیر عکس ها نظارت دارند و ر صورت مشاهده هر نوع بیماری و نشانه های آن، فرد را به متخصص مربوطه ارجاع می دهند.

  1. تخصص بیماری های دهان و دندان

شناسایی انواع بیماری های دهان و دندان که نیاز به نمونه برداری از بافت های مشکوک دارد در این دسته قرار داده می شود. از جمله:

  • آفت دهان
  • سرطان حفره دهانی
  • خشکی دهان

جمع بندی

از آنجایی که رشته های فوق تخصص دندانپزشکی متنوع بوده و هر یک بازار کار متفاوتی را به خود اختصاص داده اند، لازم است نسبت به این دوره ها و مدت زمان تحصیل در هر یک اطلاعات کافی داشته باشید تا بتوانید در نهایت گزینه مناسب را انتخاب کنید.

برای پاسخ به این سوال که تخصص دندانپزشکی چند سال است، باید گفت که پس از گذراندن دوره عمومی متناسب با نوع تخصص انتخابی بین ۵ تا ۷ سال لازم است تا فرد به صورت تئوری و سپری کردن دوره کارآموزی در رشته منتخب خود مشغول به تحصیل باشد. از طرفی با گسترده بودن و طیف وسیع رشته های فوق تخصص لازم است قبل از هر کار نسبت به انتخاب خود مطمئن شوید.

۴.۹/۵ - (۱۰ امتیاز)
اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید

4 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

  • اول از همه ممنون بابت محتوای فوق العاده تخصص دندانپزشکی چند سال است.
    و به خوبی متوجه این سوال و مساله مهم شدم
    شما در رابطه با منابع آزمون دستیاری هم محتوایی اماده کردید؟

  • من همیشه میخواستم به جواب این سوال که فوق تخصص دندانپزشکی چند سال طول می کشد برسم که این محتوا دقیقا جواب سوال من بود

  • اینکه تخصص دندانپزشکی چند سال است یکی از مهم ترین سوالات دانشجویان این حوزه هست که در این مقاله به خوبی به این موضوع اشاره شد

دیدگاهتان را بنویسید